◆ 다음 빈칸에 들어갈 말로 가장 적절한 것은?
Often, people find it engaging to ask a provocative question at the beginning of a lesson before any information about a phenomenon is known. However, having students spend time dwelling on something that ______________________ is not a very efficient use of time. It would be far wiser to hold off on that particularly compelling question so that, when posed, it is compelling not just because it is provocative but because the learner actually sees what makes it interesting. That requires knowledge to see and having that knowledge already in place, the learners can then skillfully engage with it and attention can be more meaningfully captured. Additionally, by asking these questions after building knowledge we help ensure that we are equipping all our students equally. The unequal access to knowledge creates power imbalances in groups—and this relates directly to how much power they have to apply the relevant skills enhanced by that knowledge.
① is educationally undesirable to ask a question for the sake of a question
② stimulating questions are effective in arousing interest in new knowledge
③ they lack sufficient background knowledge to think about
④ is necessary to thoroughly research the subject before asking a question
⑤ is effective to induce creative answers in students
[해석]
흔히, 사람들은 어떤 현상에 대한 어떤 정보도 알려지기 전에, 수업이 시작될 때 자극하는 질문을 하는 것이 주의를 끈다고 생각한다. 그러나 학생들이 생각할 충분한 배경지식이 부족한 무언가에 깊이 생각하면서 시간을 보내게 하는 것은 시간을 그다지 효율적으로 사용하는 것이 아니다. 그런 특히 주의를 끄는 질문은, 그것이 제기될 때 단지 자극적이기 때문만이 아니라 학습자가 실제로 무엇이 그것을 흥미롭게 하는지 알기 때문에 그것이 흥미로워지도록, 보류하는 것이 훨씬 더 현명할 것이다. 그것은 참조할 수 있는 지식을 필요로 하며, 그 지식을 이미 갖추고 있을 때 학습자는 능숙하게 그것을 활용할 수 있고 주의를 더 의미 있게 사로잡을 수 있다. 게다가 지식을 쌓아 준 후에 이러한 질문을 함으로써 우리는 모든 학생들을 확실히 공평하게 준비시키는 데 도움을 주는 셈이다. 지식에 대한 불공평한 접근은 집단 내 힘의 불균형을 초래하고, 이는 그러한 지식으로 인해 강화된 관련 기술들을 적용하는 데 그들이 얼마나 많은 힘을 지니고 있는지와 직접적으로 관련이 있다.
[해설]
수업이 시작될 때 자극하는 질문을 하는 것은 배경지식이 부족한 학생들에게 그다지 효율적인 방법이 아니며, 지식을 쌓은 후에 이러한 질문을 하는 것이 바람직하다는 내용의 글이므로, 빈칸에 들어갈 말로 가장 적절한 것은 ③이다.
[어휘]
engaging 사람의 주의[마음]를 끄는
provocative 자극하는
phenomenon 현상
dwell on ~에 대해 깊게 생각하다
sufficient 충분한
hold off on ~을 보류하다
compelling 흥미로운
capture 사로잡다
equip (필요한 지식 등을 가르쳐) 준비시키다
imbalance 불균형
relevant 관련된
enhance 강화하다
◆ 글의 흐름으로 보아, 주어진 문장이 들어가기에 가장 적절한 곳은?
Frequently there is a note of exaggerated ambition in such a striving which is easily overlooked because we are accustomed to regard ambition as a virtue and to stimulate the child to further effort.
There are children who want to excel others and who manifest a suspicious intensity in their struggle to surpass. ① This is usually a mistake because the development of a child suffers from too much ambition. ② A swollen ambition produces a state of tension which the child can bear for a while, but inevitably there will be signs that the tension is growing too great. ③ The child may spend too much time at home with his books and his other activities will suffer. ④ Such children frequently avoid other problems solely on account of their eagerness to be ahead in school. ⑤ We cannot be completely satisfied with such a development since a child cannot thrive mentally and physically under such circumstances.
[해석]
남들보다 뛰어나고 싶어 하고, 능가하려는 노력에 있어서 의심스러울 만큼 맹렬함을 드러내 보이는 아이들이 있다. 흔히 그러한 노력에는 우리가 야심을 미덕으로 여기고 아이를 자극하여 더욱더 노력하도록 하는 데 익숙하기 때문에 간과하기 쉬운 부풀려진 야심의 징조가 있다. 이는 대개 잘못된 것인데, 왜냐하면 아이의 발달이 지나치게 많은 야심으로 인해 시달리기 때문이다. 부풀어 오른 야심은 아이가 잠시 동안은 견딜 수 있는 긴장 상태를 만들지만, 불가피하게 긴장이 너무 커지고 있다는 징후가 있을 것이다. 아이는 집에서 책과 함께 너무 많은 시간을 보낼 수도 있고, 그의 다른 활동은 방치될 것이다. 그런 아이들은 오로지 학교에서 앞서고자 하는 열망 때문에 흔히 다른 문제를 회피한다. 우리는 그런 발달에 전적으로 만족할 수는 없는데, 왜냐하면 아이는 그런 상황하에서는 정신적, 육체적으로 잘 자랄 수 없기 때문이다.
[해설]
남들보다 뛰어나고 싶어 하는 아이의 야심은 긴장 상태를 크게 만들어 아이의 정신적, 육체적 발달에 악영향을 끼칠 수 있다는 내용의 글이다. 주어진 문장에서 언급한 ‘그러한 노력(such a striving)’이란 첫 문장에 나온 ‘그들의 능가하려는 노력(their struggle to surpass)’을 가리킨다.
[어휘]
excel 뛰어나다, 능가하다
manifest 드러내 보이다
suspicious 의심스러울 만큼의, 미심쩍은
intensity 맹렬함, 강렬함
note 징조, 기미, 기세
exaggerated 부풀려진, 과장된
ambition 야심, 야망
striving 노력, 애씀
overlook 간과하다
be accustomed to doing ~하는 데 익숙하다
stimulate 자극하다
swollen 부풀어 오른
tension 긴장
bear 견디다
suffer 방치되다, 더 나빠지다
on account of ~ 때문에
thrive 잘 자라다, 번성하다
eagerness 열망, 열심
◆ 다음 빈칸에 들어갈 말로 가장 적절한 것은?
Young children are not ready to play games with rules. During their early years, they are unable to understand or abide by rules. For instance, watching a group of preschoolers playing musical chairs demonstrates their frustration with set rules. Each time a chair is removed and a child is eliminated, the child cries. At the end of the game, many children are upset and only one child is happy—the winner. At this age (1–6) young children ___________________. Musical chairs could become more appropriate by starting with one less chair than the number of children. When the music stops, each child tries to sit on a chair, and when the music begins again, no additional chair is removed, so that no one is eliminated. Now the game of movement and listening is fun, and the children joyfully participate in the activity.
① are always getting into mischief
② should be disciplined when the need arises
③ often get irritated and tearful when tired
④ need games with non-losers
⑤ don’t observe the rule whether they like it or not
[해석]
어린 아이들은 규칙이 있는 게임을 할 준비가 되어 있지 않다. 초기 몇 해 동안 그들은 규칙을 이해하지 못하거나, 규칙을 지키지 못한다. 예를 들어, 한 무리의 미취학 아동들이 의자에 먼저 앉기 놀이를 하는 것을 보는 것은 정해진 규칙에 대한 그들의 좌절감을 보여 준다. 의자가 하나 치워지고 한 아이가 탈락할 때마다 그 아이는 운다. 게임이 끝났을 때, 많은 아이들은 화가 나 있고 승자인 한 아이만 행복하다. 이 나이(1~6세)에서 어린 아이들에게는 패자가 없는 게임이 필요하다. 의자에 먼저 앉기 놀이는 아이들의 수보다 하나가 적은 수의 의자로 시작함으로써 더 적절해질 수 있다. 음악이 멈추면 각각의 아이는 의자에 앉으려고 노력하고, 음악이 다시 시작되면 의자를 추가로 치우지 않아 아무도 탈락하지 않는다. 이제 움직이기와 듣기 게임은 재미가 있고, 아이들은 즐겁게 활동에 참여한다.
[해설]
어린 아이들은 규칙이 있는 게임을 할 준비가 되어 있지 않으므로 패자가 없는 게임이 필요하다는 내용의 들어가는 것이 가장 적절하다.
[어휘]
musical chairs 의자에 먼저 앉기 놀이(음악을 들으며 한 줄로 늘어선 의자 주위를 뛰어 다니다가 음악이 멈추면 의자를 차지하고 앉는 아이들 놀이로, 의자에 못 앉는 사람은 탈락함)
appropriate 적절한
preschooler 미취학 아동
frustration 좌절(감)
remove 치우다, 없애다
eliminate 탈락시키다
additional 추가적인
◆ 다음 글의 밑줄 친 부분 중, 문맥상 낱말의 쓰임이 적절하지 않은 것은?
However old they are, citizens of Socrates’s republic are moral and intellectual minors, under the ①guardianship of the city. This guardianship extends to poetry itself, which is censored because of the danger it poses to general morals. Poets are wrong to show heroes and, even more so, gods, who laugh and cry or are intemperate or greedy. They must be represented as ②emotional, like sages; this is the only example that should be given. Poets are also wrong to describe Hades as a frightening place, thus ③weakening the courage of the citizens, who should always be ready to die for the state and for their freedom. This is why it is important for the republic to exercise moral censorship of artists and poets, including by forbidding them to practice their profession; the well-being of the city ④demands it. Socrates also condemns imitative poetry in general, which tends to give more importance to the representation of disorderly acts than to acts that are rational, prudent, and peaceful; the latter are “neither easily imitated, nor, when imitated, easily ⑤understood, especially by a festive assembly where all sorts of human beings are gathered in a theater,” in a state of mind not inclined to moderation.
[해석]
아무리 나이가 많더라도, 소크라테스가 구상하는 공화국의 시민들은 도시의 감독하에서, 도덕적으로 그리고 지적으로 미성숙한 사람들이다. 이러한 감독은 시(詩) 자체에까지 미치는데, 시(詩)는 그것이 일반적인 도덕에 대해 제기하는 위험 때문에 검열된다. 시인들이 웃고 울거나 무절제하거나 탐욕스러운 영웅들을 보여 주는 것은 잘못이며, 그런 신을 보여 주는 것은 더욱 그러하다. 그들은 현자처럼 감정을 나타내는(→감정을 나타내지 않는) 것으로 표현되어야 하며, 이것이 주어져야 하는 유일한 전형[본보기]이다. 시인들이 하데스를 무서운 장소로 묘사하여, 국가와 자신의 자유를 위해 언제든지 죽을 태세가 되어 있어야 하는 시민들의 용기를 약화시키는 것 또한 잘못이다. 이 때문에 예술가와 시인이 자신의 일을 수행하는 것을 금지하는 방식을 포함하여, 공화국이 그들에 대한 도덕성 검열을 수행하는 것은 중요한데, (왜냐하면) 도시의 안녕에는 그것이 요구되기 때문이다. 소크라테스 또한 합리적이고 신중하며 평화로운 행위보다 무질서한 행위의 표현을 더 중요시하는 경향이 있는 모방 시를 비난한다. 후자는 “쉽게 모방되지도 않고, 모방되더라도 모든 부류의 인간들이 절제하려는 경향이 없는 정신 상태로 극장에 모이는 즐거운 모임에 의해서도 쉽게 이해되지 않는다.”
[해설]
소크라테스가 구상하는 공화국에서는 시(詩)가 시민들에게 미칠 영향력을 우려하여, 그 내용과 표현 방법 등에 많은 검열이 있다는 내용의 글이다. 도시의 안녕을 위해서 예술가와 시인들은 영웅과 신을 감정적인 대상으로 묘사하지 않도록 검열을 받는다고 해석하는 것이 전체 요지와 어울리는 해석이 된다. 따라서 ②emotional을 emotionless와 같은 반대 개념을 가진 형용사로 고쳐쎠야 올바르다.
[어휘]
moral 도덕적인, 윤리의
intellectual 지적인, 지성의
minor 미성숙한 사람, 하급인 사람
guardianship 감독, 보호
extend 미치다, 퍼지다
censor 검열하다
pose 제기하다, 일으키다
represent 표현하다, 나타내다
state 국가, 중앙 정부
highlight 강조하다
praiseworthy 칭찬할 만한
censorship 검열
profession 직업, 직종
condemn (보통 도덕적인 이유로) 규탄[비난]하다
imitative 모방적인
disorderly 무질서한, 난동을 부리는
rational 이성[합리]적인
prudent 신중한
festive 축제의, 기념일의, 즐거운
assembly (사교·종교 등을 위한) 집회, 회합, 회의
inclined to ~하는 경향이 있는, ~할 것 같은
moderation 적당함; 온건, 절제
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