◆ 다음 빈칸에 들어갈 말로 가장 적절한 것은?
Courses need to be created within a context that __________________________________ as long as they want to, without disallowing the possibility of switching interests at any time. This means the concept of a curriculum must include an understanding of how materials pertain to specific interests and how they convey general issues independent of a specific context. Once a student selects an interest, accomplishable goals - in terms of visible projects - will be pursued. Much of the kind of knowledge now taught explicitly in school will be taught implicitly, within the context of helping the student achieve the goals of the course he has selected for himself. Teaching will occur as the student discovers his own need to know, in order to accomplish whatever his current task is and in order to serve his higher-level goals. The idea is to understand and utilize the differences between skills, cases, facts, subjects, domains, processes, and what we call goal—based scenarios, well enough to teach them differently and properly.
① is designed to motivate students to study more efficiently
② is to build and improve motivation and self-esteem
③ can nourish students to become true lasting stars
④ puts students in the way of achieving their goals
⑤ allows pupils to seek their own interests for
[해석]
언제든지 관심사를 바꿀 수 있는 가능성을 금하지 않으면서 학생들이 원하는 한 자기 자신의 관심사를 추구할 수 있게 하는 맥락 안에서 강좌가 개설될 필요가 있다. 이것은 교육과정의 개념에는 교재가 특정 관심사와 어떻게 관련되어 있는지, 그리고 특정한 맥락과 무관하게 그것이 어떻게 일반적인 주제를 전달하는지에 대한 이해가 포함되어야 한다는 것을 의미한다. 학생이 어떤 관심사를 선택하면, 가시적인 프로젝트의 측면에서 성취 가능한 목표가 추구될 것이다. 현재 학교에서 명시적으로 가르치는 지식의 종류 중 많은 부분은, 학생이 스스로 선택한 강좌의 목표를 달성하도록 돕는 맥락 안에서 암묵적으로 가르쳐질 것이다. 가르침은 학생 자신의 현재 과제가 무엇이든 그것을 성취하기 위해서, 그리고 자신의 더 높은 단계의 목표를 달성해 나가기 위해서 학생이 알고자 하는 자기 스스로의 욕구를 발견할 때 생겨날 것이다. 이 개념은 학생들을 다양하고 적절하게 가르치기 위해 기술, 사례, 사실, 주제, 영역, 과정, 그리고 우리가 목표 기반의 시나리오라고 부르는 것들 간의 차이를 충분이 이해하고 활용하는 것에 관한 것이다.
[해설]
학생들이 원하는 관심사가 바뀔 가능성을 염두에 두면서 그 관심사를 추구할 수 있도록 교육과정의 강좌가 개설되어야 한다는 내용의 글이다. 따라서 빈칸에 들어갈 말로 가장 적절한 것은 ⑤번이다.
[어휘]
course (특정 과목에 대한 일련의) 강의, 강좌
context (어떤 일의) 맥락, 전후 사정
enable ~에게 …을 할 수 있게 하다
pursue 추구하다
as long as ~하는 한
disallow 금하다, 인정하지 않다
switch 바꾸다
curriculum 교육과정
pertain to ~과 관련되다
convey (생각·감정 등을) 전달하다[전하다]
general (거의 모든 사람사물 등에 해당하는) 일반[보편/전반]적인
issue (논의논쟁의 중요한) 주제[안건], 쟁점, 사안
independent of ~과 무관하게
accomplishable 성취 가능한
in terms of ~의 측면에서
explicitly 명시적으로
implicitly 암묵적으로
in order to ~하기 위해서
current 현재의
utilize 활용[이용]하다
domain (지식·활동의) 영역[분야], (책임의) 범위
◆ 다음 빈칸에 들어갈 말로 가장 적절한 것은?
People seem to have little difficulty in accepting the modifiability of ‘environmental’ effects on human development. If a child has had bad teaching in mathematics, it is accepted that the resulting deficiency can be remedied by extra good teaching the following year. But any suggestion that the child’s mathematical deficiency might have a genetic origin is likely to be greeted with something approaching despair: if it is in the genes, ‘it is written’, it is ‘determined’ and nothing can be done about it; you might as well give up attempting to teach the child mathematics. This is sheer nonsense on an almost astrological scale. Genetic causes and environmental causes ______________________. Some influences of both types may be hard to reverse; others may be easy to reverse. Some may be usually hard to reverse but easy if the right agent is applied. The important point is that there is no general reason for expecting genetic influences to be any more irreversible than environmental ones.
① are as a rule no disparate from each other
② can be a two-edged sword
③ maintain the mutually beneficial cooperative relationship
④ live together and feed each other
⑤ are mutually contradictory concepts
[해석]
사람들은 인간의 발달에 미치는 ‘환경’의 영향에 대한 수정 가능성을 받아들이는 데는 별 어려움이 없는 것 같다. 만약 어떤 아이가 수학에서 좋지 못한 가르침을 받았다면, 그 결과로 생긴 결함은 다음 해에 추가적인 훌륭한 가르침으로 고쳐질 수 있다고 받아들인다. 하지만 그 아이의 수학적 결함에 유전적 원인이 있을 수 있다는 의견은 어떤 것이라도 절망에 근접한 어떤 것과 함께 받아들여질 가능성이 높은데, 그것이 유전자에 있는 것이라면, ‘그것은 새겨져 있고’, 그것은 ‘결정되어’ 있으며, 그것에 대해 아무것도 할 수 있는 것이 없으므로, 여러분은 그 아이에게 수학을 가르치려고 애쓰는 것을 포기하는 편이 낫다는 것이다. 이것은 거의 점성술만큼이나 완전한 허튼소리이다. 유전의 원인과 환경의 원인은 원칙적으로 전혀 서로 다르지 않다. 두 유형 모두의 어떤 영향은 되돌리기 어려울 수 있으며, 어떤 다른 영향은 되돌리기 쉬울 수 있다. 어떤 것들은 대개 되돌리기 어렵지만, 적절한 동인이 적용된다면 (되돌리기) 쉬울 수 있다. 요점은 유전의 영향이 환경의 영향보다 조금이라도 더 되돌릴 수 없을 것이라고 예상할 보편적인 이유가 전혀 없다는 것이다.
[해설]
유전의 원인과 환경의 원인은 원칙적으로 전혀 서로 다르지 않으므로 둘 다 적절한 동인이 적용된다면 되돌리기 쉬울 수 있다는 내용의 글이다. 따라서 정답은 ①번이 된다.
[어휘]
modifiability 수정 가능성
resulting 그 결과로 생기는
deficiency 결함, 결핍
remedy 고치다, 바로잡다
sheer 완전한, 순전한
astrological 점성술의, 점성학의
in principle 원칙적으로
reverse 되돌리다, 뒤집다
agent 동인, 매개체
apply 적용하다
irreversible 되돌릴 수 없는
greet 받아들이다, 맞이하다
approach (~에) 근접하다, (~과) 비슷하다
despair 절망, 자포자기
might as well do ~하는 편이 낫다
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